יום רביעי, 24 באפריל 2013

חזק ואטום, בכל מצב - כן זה הברזנט


מהאוהל הצבאי דרך הקירוי המעוצב למרפסת וכלה בארגז המשאית: העמידות המדהימה של יריעות הברזנטים מול פגעי החוץ ומזג האוויר היא שהפכה אותן לחומר גלם כה ורסטילי ושימושי למטרות רבות כל כך, דור אחרי דור.


יש למילה "ברזנטים" איזה צליל צבאי שפתאום מהדהד בזיכרונות ישנים, המעלים למוח תמונות של אוהלים בצבע חאקי אי שם בשטח בבסיס צה"לי. יריעות הבד האטומות הללו קשורים בדיור הארעי דמוי האוהלים מימים ימימה, עוד מימי המעברות שבהן נבנו ה"בדונים", מבני המגורים הזמניים לעולים בשנות ה-50, מיריעות ברזנטים גדולות.

ברזנט



כמובן, הברזנטים של היום שונים מאוד מאלו של פעם הנטועים בזיכרונות הקולקטיביים שלנו מצה"ל. היום הם עשויים ממגוון רחב יותר של חומרים, בהם PVC, ניחנים באיכות טובה יותר וגם בקשת צבעים רחבה ורבגונית הרבה יותר, ואף משמשים למבחר מטרות גדול יותר: מבניית מוצרי הצללה דוגמת מרקיזות ומפרשי צל, דרך שימוש כשלטים (כפי שאפשר היה לראות בהמוניהם בימי המחאה החברתית ובתקופת הבחירות לכנסת התשע עשרה), וכלה בתפירת כיסויי ארגזים למשאיות.

לכל אלו יש מכנה משותף אחד. אותו אחד שבזכותו ניצבים הברזנטים כל כך הרבה שנים בחזית – בצבא, במערכת הבחירות, ברחובות או בקירוי המרפסת שלכם: העמידות המרשימה שלהם בפני פגעי מזג האוויר והחוץ.


חזק ואטום, בכל מצב



יריעות ברזנט מצטיינות באריגה צפופה במיוחד, המעניקה להן חוזק ואיטום מפני חדירת נוזלים. אי לכך, היריעות חוסמות רוח בעודן מתוחות, וכן מונעות כניסת רטיבות. חלק מהיריעות המשווקות כיום ניחנות גם ביכולת חסימה של קרינה אולטרה-סגולית (UV), אותה קרינה מזיקה המצויה בקרני השמש, הגורמת לשיזוף ולסרטן העור. כל התכונות הללו הופכות את הברזנטים למוצר שימושי ביותר, המסוגל לעמוד בפני פגעי אקלים שונים: רוח, שמש ישירה, גשם, טל, ברד וכו'.


ברזנטים לכל ימות השנה



האוהלים הצבאיים אינם היחידים שעשו שימוש ביתרונות חשובים אלו של היריעות. עם השנים, כאשר נוספו עוד ועוד דרכים וחומרים לייצר מהם ברזנטים יפים יותר, קלי משקל בחלקם, בעלי תכונות מועילות נוספות (הגנת UV, למשל), שגם ניתנים להדפסה ולצביעה במבחר דוגמאות, הרי שניתן היה להשתמש בהן גם כאשר נדרשו פתרונות שאינם רק פונקציונליים, אלא גם מצריכים מענה עיצובי מסוגנן.

בתחום מוצרי ההצללה, לשם דוגמא, הברזנטים מהווים תחליף המתאים לכל עונות השנה  לרשתות צל, המתאימות לימי שמש בלבד, בשל עמידותם בפני גשם. במרקיזות, המשמשות גם לקירוי בתי עסק לרוב, הדואליות הזו מאפשרת ליצור קירוי קבוע מועיל וחשוב לכל ימות השנה, העונה על כל צורכי המקום. האטימות לרטיבות היא גם המניע להשתמש בברזנטים עבור כיסויים: אם זה כיסויים זמניים למערכת ישיבה למרפסת בימים גשומים ואם זה בניית ארגז אטום למשאית תובלה, בעזרת יריעות חזקות, כבדות ואטומות, אשר במתיחה יכולות ממש לשמש כקירות אטומים לכל דבר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה